Mark Wester, Head of Marketing KRT van BSH Huishoudapparaten, vertelt hoe focus zorgt voor een succesvolle marktstrategie en wat we dit jaar van de merken kunnen verwachten. “Dit wordt echt het jaar van Siemens, met een veelbelovende start dankzij een mooie introductie.”

Na een aantal lastige ‘corona-jaren’ heeft BSH Huishoudapparaten het marktaandeel in de keukenmarkt weer op peil. De merken NEFF, Bosch en Siemens presteren uitstekend. Het hogere segment van merken als Siemens en vooral NEFF had het tijdens de pandemie niet makkelijk. “Logisch”, vertelt Wester. “Die apparaten zitten bomvol technologie en die onderdelen waren lastig te krijgen.”
Daar is inmiddels wel verandering in gekomen. De leveringsproblemen zijn natuurlijk opgelost, want de markt is genormaliseerd. Tegelijkertijd heeft BSH zich toekomstbestendig gemaakt door de inkoop anders te organiseren. Het consumentenvertrouwen is daardoor teruggekeerd, wat zichtbaar is in de verkoopcijfers. Met een gegroeid marktaandeel van meer dan 5 procent zit BSH nu weer op 40 procent.
Design producten
De toenemende verkoop is mede te danken aan het opvallende assortiment van NEFF. Het design van de Flex-apparaten spreekt veel consumenten aan. Het concept van een personaliseerbare oven blijkt een succes.
Daarnaast is de Twist Pad Flex – een losse, magnetische knop voor de bediening van de kookplaat – een opvallend element dat consumenten snel onthouden. “Je kunt de kookplaat ook verfraaien met gekleurde zijlijsten. We proberen altijd het Brushed Bronze in de showrooms te krijgen, want dat is echt een designkleur. Zeker in combinatie met een bijpassende kokendwaterkraan in dezelfde keuken. Die matchen fantastisch.”
Siemens jaar
Nu is het tijd om Siemens in de schijnwerpers te zetten. BSH Huishoudapparaten gaat dit jaar veel aandacht besteden aan het merk, onder meer met een reeks nieuwe producten. Dat begint met de introductie van de iQ700 inductionAir Plus Matt Edition – de matte uitvoering van de meest succesvolle inductiekookplaat met geïntegreerde afzuiging binnen het Siemens-assortiment.
Dit is de matte versie van de meest succesvolle inductiekookplaat met afzuiging binnen het Siemens-assortiment. “Dit model is recent vijf keer als beste uit de test gekomen bij de Consumentenbond. Dat is echt opvallend”, vertelt Wester. “De consument ziet dit natuurlijk ook.”
De nieuwe inductiekookplaat is verkrijgbaar als vlakinbouw- en opbouwmodel. “Verder is hij van alle gemakken voorzien – een luxe model met onder andere FlexInductie en connectiviteit. Daarmee sluit hij perfect aan op onze nieuwe actie: consumenten ontvangen een slimme kerntemperatuurmeter bij de aanschaf van een inductiekookplaat.”
 
