In Milaan spreken we Elena Cagnoni, UX Global Brand Manager van Whirlpool, over de ontwikkeling van huishoudelijke apparaten en keukenapparaten in het bijzonder. “Er zit nogal een kloof tussen hoe de consument denkt dat hij zich gedraagt en hoe hij zich werkelijk gedraagt.”

“Ik kwam hier direct na mijn studie terecht, maar destijds stond het vakgebied nog echt in de kinderschoenen. Dat is nu heel anders. De resultaten van ons onderzoek hebben inmiddels een enorme invloed op de productontwikkeling.”
Realiteit
Om erachter te komen hoe een consument zich gedraagt, doet Whirlpool kwalitatief onderzoek. De consument krijgt een camera mee naar huis om zichzelf te filmen. Er blijkt namelijk nogal een kloof te zitten tussen hoe de consument denkt dat hij zich gedraagt en wat de realiteit is.
“Vroeger ging ik bij de mensen thuis zitten observeren, maar dan doen ze zich toch altijd een beetje beter voor. Er is immers een gast op bezoek. Met de camera’s krijgen we inzicht in het echte persoonlijke leven van consumenten. Na een paar uur vergeten ze de camera en zien we hoe ze zich gedragen”, vertelt Cagnoni.
“Dan zie je de kloof tussen de perceptie van jezelf en de realiteit.”
“Gezond eten, blijkt bijvoorbeeld een nogal subjectief begrip. Net als een schone, opgeruimde koelkast. In de meeste koelkasten liggen vergeten halve citroenen te schimmelen en potjes die over datum gaan.
Mijn werk is echt waanzinnig interessant, want dit zijn dus zaken die een consument je niet zelf zal vertellen. We doen ook onderzoek in Nederland en dat is een interessant onderzoeksgebied op zich, want de Nederlanders zijn eigenlijk de trendsetters voor Noord-Europa. Voor onze productontwikkeling is dit dus een belangrijke regio.
En van alle productcategorieën is de koelkast misschien wel het meest interessant, want – en dit zou je niet verwachten – met dit apparaat heeft de consument de meeste interactie in huis. Je gebruikt hem de hele dag door, net als de rest van je gezin.”
Vieze bende
Een van de gevolgen daarvan is dat niemand in huis ‘probleemeigenaar’ is van de koelkast. Cagnoni legt uit dat de meeste apparaten wel door iemand worden toegeëigend.
De een houdt meer van wassen, de ander meer van koken. En die persoon zorgt er eigenlijk automatisch voor dat er goed met de bijbehorende apparaten wordt omgegaan. Bij een koelkast is dat niet het geval en vaak wordt het uiteindelijk een vieze bende. Groenten en fruit dat in een hoekje ligt te verteren, potjes die over de datum gaan, om niet te spreken van de kruimels en vlekken die niet weggehaald worden.
“Aan ons de taak om daarop in te haken”, stelt Cagnoni monter. “Daar zijn een aantal oplossingen voor. Door een optimale verlichting, zie je in één oogopslag wat in de kast staat en ben je eerder geneigd het op te maken. Door een optimaal klimaat blijven levensmiddelen langer vers, waardoor je meer tijd hebt om het op te eten. En door een flexibele indeling van de deur kun je het apparaat echt afstemmen op jouw persoonlijke behoeften.
Wat overigens ook handig is: de Flexi Shelf+ in de koelkast, een deels of volledig op te vouwen plateau, waardoor je eenvoudig plek maakt om hoge of grote producten op te bergen. En de Easy Access Tray in de vriezer, een uitschuifbare lade waarmee je de meest gebruikte ingrediënten altijd binnen handbereik hebt.”
Ook in Nederland krijgen we nieuwe apparaten. Zo heeft Whirlpool sinds kort een compleet nieuwe serie koelvriescombinaties: acht W Collection Total No Frost modellen met een hoogte van 191 of 203 centimeter, en een breedte van 60 centimeter waardoor ze in een standaard nismaat vallen.
De apparaten zijn uitgerust met Cool Breeze wat zorgt voor een continue luchtstroom en daardoor een constante temperatuur. De 6TH SENSE detecteert en herstelt onverwachte variaties. De nieuwe collectie is verkrijgbaar in energieklasse C t/m E en met 32dB is de koelvriescombinatie fluisterstil. Tot slot biedt Whirlpool vijftien jaar garantie op de Inverter Compressor.