Het begin van 2025 markeert een nieuw hoofdstuk voor Myrthe van der Zwaan (32) uit Naarden. Zij neemt de Kvik-winkel in Amsterdam van haar ouders over als franchisenemer en combineert dit met een volledige vernieuwing van de showroom. De nieuwe eigenaresse vertelt over het overnametraject, haar ambities, en hoe zij haar eigen stempel drukt op het familiebedrijf.

Gefeliciteerd met de overname van dit familiebedrijf. Hoe heb je de officiële overdracht ervaren?
“Heel positief. We hebben een vier jaar durend traject doorlopen bij Familiezaken, dat gespecialiseerd is in de begeleiding bij de overdracht van familiebedrijven. Wat me opviel, is hoe universeel de uitdagingen zijn bij een bedrijfsoverdracht naar een volgende generatie.”
“Iedereen krijgt te maken met een zakelijke en een familiaire kant. Dat brengt natuurlijk spanningen met zich mee. Oudere generaties moeten wennen aan het uit handen geven van taken en vertrouwen krijgen in de nieuwe generatie. Dat was ook voor mijn ouders een leerproces.”
“Voor mij was het traject heel waardevol. Ik leerde hoe ik mij het bedrijf eigen kan maken en hoe ik mezelf los kan maken van het ‘dochter van’-imago. Dat zal ik altijd blijven, maar het is niet de bedoeling dat werknemers of klanten mij alleen zo zien.”
Hoe ben je oorspronkelijk in de zaak van je ouders terechtgekomen?
“Mijn ouders waren een van de eerste Kvik-franchisenemers in Nederland, nu achttien jaar geleden. Samen met mijn zus begon ik als interieurverzorgster, wat gewoon een mooi woord is voor schoonmaakster. We keken ondertussen mee hoe onze ouders ondernamen.”
“Beroepsmatig wilde ik zelf iets heel anders doen. Ik studeerde voor sportdiëtist en wilde topsporters begeleiden. Toen het erg druk werd in de zaak, besloot ik te helpen. Dat is acht jaar geleden. Uiteindelijk voelde het als een logische carrièremove, omdat ik altijd al interesse had in mooie interieurs en producten.”
Je man wilde ook meedoen in de zaak, maar heeft dat toch niet gedaan. Hoe ging dat?
“Mijn man overwoog het, maar tijdens het begeleidingstraject bij Familiezaken ontdekte iedereen zijn eigen rol. Hij besloot zijn eigen pad te volgen, wat eigenlijk goed heeft uitgepakt. Hij ondersteunt me wel, bijvoorbeeld bij het samenstellen van teams. Hij is echt een mensenmens, ik kan daar veel van leren. Maar het is mooi dat hij zijn eigen carrière heeft. Daardoor kunnen we thuis ook over iets anders praten dan keukens.”
Wat heb je over jezelf ontdekt tijdens het overnametraject?
“Dat ik veel meer kan dan ik dacht. De keukenwereld is een mannenwereld. Bij Kvik heb je niet alleen een showroom, maar ook een werkplaats waar vooral mannen werken. Zij zagen mij in het begin als ‘de dochter van Dick’. Dat maakte me onzeker, ook al loop ik al jaren mee. Binnen ons huidige team is dit overigens totaal niet aan de orde en neemt iedereen mij serieus.”
“Tijdens het traject ontdekte ik dat ik meer kennis en ervaring had dan ik zelf dacht, zelfs over technische zaken. Het is een aanname dat ik daar niets van zou weten, maar ik kan prima een oven monteren of een kast in elkaar zetten en plaatsen.”
Hoe heb je dat opgelost zonder dat er conflict ontstond met het personeel of zzp’ers?
“De laatste jaren ben ik bij alle sollicitatiegesprekken betrokken geweest en dat gaf mij de kans om een fris, jong team samen te stellen. Ik vind het prettig om met jongere mensen werken. Zij steunen mij volledig en dat is ook zichtbaar in hoe ze omgaan met mijn vader. Het heeft tijd gekost, maar het is nu echt mijn team en mijn winkel. Daarnaast hebben we een trouw team van zzp’ers die al op de hoogte waren dat ik de zaak zou overnemen. En die samenwerking is gewoon goed.”
Heeft je vader ook iets geleerd tijdens dit proces?
“Zeker. Bij het begeleidingstraject werkten we met persoonlijkheidsprofielen van het DISC-model. Mijn vader is iemand die graag de touwtjes in handen houdt. Het loslaten van controle blijft een uitdaging, maar hij merkt dat anderen in staat zijn voort te bouwen op wat hij heeft opgebouwd.”
“Ik lijk overigens veel op hem. Wij zijn allebei ‘blauwe’ types: we denken graag na over hoe we onze taken moeten uitvoeren. Maar ik heb ook een rode kant, dus initiatiefrijk en directief. Die mix helpt mij in mijn rol.”
Welke veranderingen wil je doorvoeren in de zaak?
“Mijn vader is van de oude stempel: alles op papier. Ik ga veel digitaliseren, zodat het overzichtelijker wordt voor iedereen. Dit past ook bij de strategie van Kvik. Daarnaast wil ik meer delegeren en mensen het vertrouwen geven dat zij zelf hun zaken kunnen en mogen regelen. Thuis heb ik namelijk twee kleine kinderen, en daardoor kan ik in de avonden niet te veel met de winkel bezig zijn.”
Wat zijn jouw ambities?
“Na de financiële crisis was onze winkel een van de eersten die echt een ontzettend hoge omzet draaide. Dit komt onder meer door het feit dat we in de hoofdstad gevestigd zijn. Mijn vader zag kansen in de markt en speelde daar mooi op in. Dat was echt fantastisch. Ik vind dat ook het leukste aan dit beroep. Dat is echt ondernemen. Ik wil dan ook graag dat deze Kvik-winkel weer aan de top komt.”
“In een branche die zo gedomineerd wordt door mannen, zou ik het mooi vinden als dit lukt met mijn team, dat vooral uit vrouwen bestaat. Al blijven backoffice en montage natuurlijk nog wel mannendomeinen.”
“Daarnaast ben ik, net als mijn vader, niet gecharmeerd van harde verkoop. ‘Je moet duwen met een watje’, zei hij altijd. Wij praten dan ook liever over dat we klanten begeleiden in plaats van dat we keukens verkopen, dat blijven we doen. We helpen ze bij het ontwerpen en realiseren van hun droomkeuken.”
“Tot slot vindt mijn team het heel leuk om zich bezig te houden met styling en sociale media. Dat is prima. Ik denk dat dit onze zichtbaarheid vergroot en ze kunnen zo hun creativiteit delen. Daar krijgen ze de ruimte voor.”
“De werkwijze die we nu met dit team hebben is bijzonder prettig. En dat is ongekend belangrijk. We willen allemaal met plezier naar ons werk gaan. Hopelijk nog heel veel jaren.”