Met zijn 28 jaar is Niels Haages de jongste algemeen directeur in de geschiedenis van Doeco, de bekende leverancier van keukenonderdelen in Waddinxveen. Toch is zijn benoeming allerminst verrassend. Voor deze functie zocht het bedrijf iemand met visie én ambitie. Haages past perfect in dat profiel.
 “Dit bedrijf heeft de afgelopen jaren een beetje stilgestaan,” begint de nieuwe algemeen directeur. “Maar er zit ontzettend veel potentie in. Ik heb er enorm veel zin in om dat eruit te halen.”
“Dit bedrijf heeft de afgelopen jaren een beetje stilgestaan,” begint de nieuwe algemeen directeur. “Maar er zit ontzettend veel potentie in. Ik heb er enorm veel zin in om dat eruit te halen.”
Haages ademt energie. Of het nu om een potje tennis, verkoop of strategie gaat – hij is altijd ‘aan’.
“Ik houd van competitie. Niet om te winnen ten koste van alles, maar omdat het me drijft om het beste uit mezelf én anderen te halen.”
Die houding bracht hem bij Lorreine, waar hij zich snel ontwikkelde. “Ik zou daar alleen het zuiden doen met één andere vertegenwoordiger, maar die vertrok al snel. Dus ik ging het hele land door. Ik had nog maar drie dagen keukenervaring, maar het bleek me wel te liggen.”
Overstap naar Doeco
Bij Lorreine zorgde Haages al snel voor groei. “We begonnen met z’n tweeën en eindigden met zes vertegenwoordigers. We hebben een mooi stuk marktaandeel weten af te snoepen van grote namen als Franke en Reginox.” De succesformule? “Een goede prijs-kwaliteitverhouding. Als je een mooi product levert tegen een scherpe prijs, dan word je vanzelf aantrekkelijk.”
Die aanpak bleef niet onopgemerkt. Steef Doekemeijer, oprichter en eigenaar van Doeco, raakte geïnteresseerd in Haages’ manier van denken en doen.
“Ik moest wel écht een goed plan schrijven voor deze functie,” vertelt hij. “Maar in onze gesprekken klikte het meteen. We zijn samen diep ingegaan op de koers van het bedrijf.”
Toch is Haages geen klassieke manager. “Een managementfunctie op zich zegt mij niet zoveel,” geeft hij toe. “Wat ik wél leuk vind, is werken met mensen. Samen een team vormen, doelen stellen en meer omzet realiseren; daar krijg ik energie van.”
Nette prijzen
Een van Haages’ speerpunten is klantgerichtheid. “Ik kom uit de verkoop, dus ik weet wat klanten belangrijk vinden. En dat is niet alleen een goed product. Ze willen geen kopzorgen over prijzen. Je moet zorgen dat ze altijd weten: dit is een eerlijke prijs, hier hoef ik niet over te twijfelen.
Onze branche is wat dat betreft moeilijk geworden, omdat onze klanten bij alle groothandels de prijzen kunnen zien en vergelijken. Wij kiezen ervoor om die prijs netjes te houden, gewoon marktconform. Daar hoeft een klant niet over te twijfelen, wat ervoor zorgt dat die geen tijd hoeft te verspillen aan op internet speuren naar waar het een dubbeltje goedkoper kan.”
“Die prijs is men ook bereid om te betalen, omdat we veel tijd en energie steken in een interessant assortiment en goede service. Alleen als betrouwbare partner kun je een goede relatie opbouwen. En dát is precies waar Doeco in kan uitblinken. Zeker richting interieurbouwers en het midden- en hogere segment in de keukenbranche.”
Doeco bestaat al 55 jaar en heeft een naam opgebouwd als kwaliteitsmerk. “We zijn een beetje van de oude stempel,” geeft Haages toe. “Betrouwbaar, servicegericht en er wordt veel energie gestoken in de relatie met de klant. En dat is juist nu een kracht. Zeker in het hogere segment zoekt men naar die kwaliteiten.”

Eerste veranderingen
Om zijn ambities waar te maken, heeft Haages al concrete stappen gezet. “We hebben net een nieuwe vertegenwoordiger aangenomen. Daarmee zijn we van twee naar drie gegaan. Zo kunnen we onze afzetmarkt vergroten.”
Ook de uitstraling van het merk krijgt een update. “We gaan werken aan een nieuw verkoopboek en een vernieuwde website. Het boek is er het afgelopen jaar niet gekomen door ziekte van een collega, maar dat gaan we nu goed oppakken.”
“Ik zeg altijd: een keukenverkoper heeft meerdere verkoopboeken op zijn bureau liggen. De onze moet er gewoon uitspringen. Het moet simpelweg de mooiste zijn. Dan pas wordt hij erbij gepakt.”
Daarnaast gaat Haages het assortiment onder de loep nemen. “We hebben nu producten waarvan we er maar vijf per jaar verkopen. Dat is gewoon niet rendabel om op voorraad te houden. Het moet efficiënter en klantgerichter. Alleen dan blijft het relevant.”

Veel kansen in de markt
Over de markt zelf is Haages positief, maar realistisch. “Ik heb het idee dat de markt weer goed is aangetrokken. Maar de concurrentie is wel toegenomen. Voorheen waren er eigenlijk drie groothandels voor keukenaccessoires, nu worden de kleinere ook steeds actief op de markt. Zij leveren nu ook de nicheproducten voor het hogere segment. Dat is niet direct een gevaar voor een bedrijf als Doeco, maar er is wel werk aan de winkel. Je moet je als bedrijf blijven ontwikkelen.”
Volgens Haages liggen er ook kansen. “Keukenketens worden groter, maar wat ik vooral zie: meubelmakers groeien. Ik ken jongens die ooit twee keukens per jaar deden en er nu tachtig leveren.”
“Hier liggen echt mooie kansen voor ons. Dit type klant zoekt namelijk juist partners die betrouwbaar zijn, die leveren wat ze beloven.”
Doeco speelt daar straks nog beter op in, stelt hij. “Wij hebben veertig mensen in dienst. We moeten gewoon gezond draaien, dat begrijpt dit type klant ook. Echter, ze verwachten wel marktconforme prijzen én een partij waar je op kunt bouwen.”
Haages wil zich met Doeco ook meer richten op het hogere segment. “We gaan wat exclusievere producten leveren, zoals mooie armaturen. Daar is echt vraag naar, want een keukenontwerper in het hogere segment wil zich graag onderscheiden. Als je dat goed en interessant aanbod weet te leveren, voor een meer dan redelijke prijs, versterk je je positie als groothandel.”
 

