Hugo van Osch (62) richtte 27 jaar geleden werkbladenfabrikant Arte op met vier anderen. Nu draagt hij als directeur-grootaandeelhouder het stokje over aan zijn dochter Froukje van Osch (30). Zij zal het bedrijf gaan runnen met financieel directeur Niels van den Beucken (45).
Dat Van Osch ondernemer zou worden, was eigenlijk nooit een verrassing. “Zijn hele familie bestaat uit ondernemers. Toen hij zelf een nieuwe keuken kocht met keukenblad wist hij het: die moest anders en beter”, zo vertelt de bedrijfshistorie op de website van Arte. “Daar kwam bij dat ik dichter bij huis wilde werken. Ik werkte in de bouw en was altijd in het westen van het land. Met Arte kon ik in de buurt blijven, wat overigens niet betekende dat ik veel thuis was. We draaiden veel overuren”, vult hij nu aan.
Dochter Froukje van Osch (30) volgde in eerste instantie haar eigen pad. Ze studeerde business administration voor hotel en event management, kwam in 2013 voor het eerst met de keukenmarkt in aanraking tijdens een afstudeerstage bij Cosentino en werkt pas sinds 2018 als commercieel directeur bij Arte Groep. Nu haar vader een stapje terug doet, is zij algemeen directeur en zal ze in die hoedanigheid het bedrijf voortzetten.
Ze doet dit niet alleen. Niels van den Beucken (45), financieel directeur en medeaandeelhouder, houdt zich bezig met de inkoop en interne bedrijfsvoering. De overige aandelen zijn verkocht aan de industriële beleggingsgroep Anders Invest.
Waarom is voor deze structuur gekozen?
HvO: “De investeringsmaatschappij heeft voor 70 procent belang in Arte Groep en biedt daarmee de financiële stabiliteit waardoor de fabriek kan blijven investeren en zich zo van een toekomst verzekerd. Ook in deze branche moet je je namelijk blijven vernieuwen.
Ik heb ooit gezegd dat we nooit in zee zouden gaan met een participatiemaatschappij, maar bij Anders Invest heb ik een goed gevoel. Dit concern investeert in duurzame Nederlandse bedrijven. Daarnaast hebben ze vooral belangstelling in lange termijn investeringen. Ik vind het prettig dat we nu een sterke financiële basis hebben. Crisissen zullen namelijk altijd komen en gaan, we hebben er al zoveel meegemaakt. Het is fijn dat ik het concern in een crisis met een gerust hart los kan laten. Dat geeft Froukje en Niels de ruimte om Arte zelf door moeilijke tijden te loodsen, zoals zij dat zelf willen.”
En dan is het na 27 jaar werkbladenbusiness ineens klaar. Voelt dat niet gek?
HvO: “Och, ik heb genoeg te doen en blijf sowieso nog een half jaar lang twee dagen per week actief. Ik trek de deur niet plotsklaps achter mij dicht. En daarna ga ik mij zeker niet vervelen hoor, want ik heb ook andere dingen waar ik mijn energie in kwijt kan.
Bovendien is dit wel een heel goed moment om met Arte te stoppen, want ik ben beter in zaken opbouwen dan erop letten en onderhouden. Dan vind ik het niet meer leuk. Op deze leeftijd ga ik niet nog een heel concern opzetten, maar ik ga mij zeker met kleinere projecten bezighouden, voornamelijk in de adviserende rol.”
Was het altijd de bedoeling dat Froukje in de zaak zou komen?
HvO: “Och nee, het tegendeel. Ze moest er niets van hebben. Zij heeft haar eigen carrière opgebouwd in Amsterdam, maar kreeg vier jaar geleden toch interesse in een functie binnen Arte. Dat is uitgegroeid tot een overname van een deel van de aandelen.”
FvO: “Vroeger dacht ik ‘werkbladen, wat saai’. Het was thuis ook niet echt een onderwerp van gesprek. Ik denk dat mijn vader ons expres een beetje weg hield van de werkdruk, die hij natuurlijk wel ervoer.”
HvO: “Ik konden het er ook niet over hebben, want ik was nooit thuis.”
FvO: “Haha, nou nee hoor, zo was het ook niet. Hij was inderdaad weinig thuis, maar ik wist ook wel waarom. Zonder het er specifiek over te hebben, wist ik heel goed waar mijn vader zo hard voor werkte. Zelf had ik geen interesse in de werkbladenmarkt, maar dat veranderde toen ik in de branche ging werken.
Al op de eerste dag bij Arte wist ik: dit is leuk en hier ligt mijn toekomst. Bovendien had ik genoeg ervaring opgedaan bij andere bedrijven om hier een steentje te kunnen bijdragen. Tot slot vond ik het heel leuk om hard voor andere bedrijven te werken, maar het is nog veel mooier als je dat kunt doen voor een bedrijf waar je een emotionele binding mee hebt.”
Je (red. HvO) hebt Arte van de grond af opgebouwd. Wat was de meest pittige periode tijdens het 27-jarig bestaan van het concern?
HvO: “Dat was zonder twijfel rond 2001, de periode waarin we een compleet nieuw machinepark hebben neergezet en het bedrijf volledig hebben gemoderniseerd. Dat had zoveel voeten in de aarde. We konden niet eens fabrieken vinden die voor ons de machines konden maken die we nodig hadden. En toen ze niet goed werkte, zeiden die fabrieken: jullie probleem, want jullie wilden het zo hebben.
Gelijktijdig laaide de vraag naar werkbladen op en zo kreeg je een soort vliegwieleffect. Ik heb heel wat crisissen meegemaakt in mijn carrière, maar deze was wel erg extreem. Ik hoop dat Froukje nooit de stress hoeft te ervaren die daarbij kwam kijken.
Tegelijkertijd ben ik blij dat we het gedaan hebben, want door deze modernisatie kon Arte echt flink groeien. Het doel was om niet harder, maar slimmer te werken en zo meer productiecapaciteit de creëren. En dat is absoluut gelukt.”
Froukje, heb je iets van je vader geleerd waar je zelfs als algemeen directeur wat aan hebt?
FvO: “Ondanks dat er thuis niet veel over werk werd gesproken, was het mij wel duidelijk dat je als directeur verantwoordelijkheid hebt voor je bedrijf en de mensen die voor je werken. Je moet dus niet verzuimen. Als eindverantwoordelijke doe je alles voor je bedrijf en het welzijn van je medewerkers.”
“Daarnaast heeft mijn vader mij meegegeven dat ik vooral niet op moet geven. Als ik een goed doordacht plan heb, dan is dat mogelijk. Ik moet alleen goed doorzetten.”
Wij kennen je nu al een paar jaar als verantwoordelijke voor marketing en de retailers kennen je inmiddels als sales manager. Hoe is jouw rol nu verandert?
FvO: “Ik was sinds 2018 heel erg naar buiten gericht als commercieel directeur verkoop en marketingmanager. Nu wordt mijn rol naar buiten toe kleiner en ben ik meer op kantoor te vinden. Daardoor ben ik ook meer betrokken bij de interne bedrijfsvoering.”
Welke plannen hebben jij en Niels voor Arte?
FvO: “We hebben een langetermijnstrategie, een plan dat al uitgestippeld is. We willen uiteraard groeien, maar de nadruk ligt wel op het leveren van kwaliteit, omdat wij ons daarmee kunnen onderscheiden. Onder de noemer Arte in Projecten laten we zien dat we heel specialistisch maatwerk kunnen leveren. Daarnaast blijven we focussen op maatschappelijk verantwoord ondernemen in de breedste zin van het woord.”
HvO: “Circulariteit wordt een belangrijk onderwerp. Een keukenblad van graniet wordt gewoon weggegooid, maar die is nog lang niet versleten. Zo’n werkblad kan wel honderd jaar meegaan. Hier moeten we oplossingen voor bedenken die de consument accepteert en waar de dealers mee kunnen werken.
We moeten misschien denken aan een ander verdienmodel. Bijvoorbeeld dat je een werkblad huurt, in plaats van koopt. Mijn zoon Jordy van Osch werkt bijvoorbeeld mee aan de startup Chainable en ik help hem hier graag bij. Ik denk namelijk dat zo’n circulair modulair keukensysteem de toekomst heeft.”
FvO: “Arte kan hier absoluut een belangrijke bijdrage aan leveren, door als steenfabrikant mee te denken. Net als bij het maatschappelijk verantwoord ondernemen, zal Arte hier ook weer het voortouw nemen.”
Over Arte Groep
Arte Groep levert werkbladen en materialen voor keukens en andere projecten als tafel- en keukenbladen voor horecagelegenheden, uitgiftebalies en koffiecorners voor kantoren en wastafels voor hotelketens. Om een steentje bij te dragen aan een positieve verandering in de keten – van groeve tot en met de montage bij de klant – werkt Arte op een zo duurzaam mogelijke manier.