Een verwoestende brand legde Maru Keukens en Interieur volledig in de as, maar eigenaren Ruben van de Donk en Matthijs Maaswinkel uit Utrecht herpakten zich razendsnel. Hun doel? De keukens alsnog voor kerst bij klanten thuiskrijgen.

Het zal je maar overkomen: je hele zaak brandt af. De complete voorraad, enkele luxe keukens die klaarstonden om geleverd te worden, dure machines—alles ging in rook op. Dit overkwam Ruben van de Donk en Matthijs Maaswinkel van Maru Keukens en Interieur uit Utrecht. Tijd om te treuren was er echter niet.
“We zijn nu gewoon weer volop bezig met nieuwe opdrachten,” vertelt Ruben. “Dat is gelukkig snel gegaan.” Het duo maakt exclusieve keukens voor klanten, die ze eerst volledig opbouwen in de werkplaats voordat ze naar de klant gaan.
Snel op gang
Het vinden van een nieuwe werkplaats bleek cruciaal. “Dat lukte vrij snel,” zegt de meubelmaker. “Maar we hadden geen machines meer.” De machinale productie werd daarom uitbesteed aan een con-collegabedrijf waarmee we al een goede relatie hadden. Dankzij digitale tekeningen konden we redelijk eenvoudig weer aan de slag.”
Toch was het opstarten van de nieuwe werkplaats allesbehalve eenvoudig. “Je moet een geschikte locatie vinden en die opnieuw opbouwen. Dat kost ongelofelijk veel geld,” vertelt Ruben. “Ondertussen moet je achter je verzekeringsgeld aan, want dat wordt vrij traag uitgekeerd.”
Hoge werkdruk
De druk bleef hoog. Lopende opdrachten moesten doorgaan, en keukens die al klaarstonden moesten alsnog geleverd worden. “Daarbij kwamen hogere kosten, zoals de huur van de nieuwe werkplaats, die duurder is dan de oude. En hoewel dat weer deels vergoed wordt, omdat we er tijdelijk zitten, is het toch weer een heel geregel.” Toch hield het netwerk van Maru Keukens hen op de been.
“Een vriend van mij heeft zelfs een crowdfunding voor ons opgezet,” vervolgt Ruben. “Daardoor hadden we direct wat cash om materialen te kopen en weer aan de slag te gaan. Daar ben ik ontzettend dankbaar voor.”
De afgelopen maanden werkten ze tachtig uur per week om alles weer op orde te krijgen. Nu de keukens geleverd zijn, komt de impact pas echt binnen. “Het heeft veel energie gekost, maar we zijn opgelucht dat alles goed is gekomen,” sluit de meubelmaker af. Dankzij hun veerkracht én de hulp van hun netwerk staat Maru Keukens er weer.

Tips voor collega’s
De brand was niet bij Maru Keukens en Interieur ontstaan. De meubelmakerij was gevestigd in een groot complex waar meerdere bedrijven gevestigd waren. Het ongelukkige toeval wilde dat de brand bij een buurbedrijf ontstond en zich snel verspreidde naar de rest. “Uiteindelijk is het complete complex afgebrand, maar wij hadden dus niets beter kunnen doen wat betreft brandveiligheid”, vertelt Ruben.
“Ik heb me nu wel gerealiseerd hoe ongelofelijk belangrijk het is om alle informatie over je projecten online te bewaren en je administratie goed bij te houden. Gelukkig deden we dat al, iedere bon wordt gescand en gaat naar de cloud. Dit blijkt heel waardevol nu we gesprekken moeten voeren met de verzekeraar over een schadevergoeding.
Daarnaast moet je elk jaar je verzekering updaten. Je moet goed kijken wat je hebt en wat je wilt verzekeren. Toch zul je uiteindelijk altijd wat verliezen, want in de keukens die klaarstonden zitten natuurlijk ook werkuren van personeel en kosten van de werkplaats.”
Nieuwe keuken
Een van die keukens betrof een luxe exemplaar voor een klant in Zijst. “We werken veel met architecten. Deze is ontworpen door Steven Nobel. Dit is een architect die af en toe interieurs ontwerpt. Het mooie aan werken met Steven is dat hij heel anders naar ruimtes kijkt dan andere mensen. Hij kijkt echt door alle elementen heen en ziet het potentieel. Uiteindelijk hebben we een schiereiland gemaakt met daarboven een verlaagd plafond waar je planten op kunt zetten. Het resultaat is vrij uniek geworden. Helaas zijn daar nog geen foto’s van, want het is een mooie keuken.
Het blad van Himacs is rond met een inkeping. Ook de achterwand is van dit materiaal gemaakt. Dat maken we overigens allemaal zelf. Dat geeft een hele hoop ontwerpvrijheid. Dat geldt ook voor het fineer waar we mee werken. We houden nog steeds vast aan fineer, omdat de look and feel warmer is dan van de melanimeplaten. Al moet ik eerlijk zeggen, dat we misschien op een gegeven moment wel overgaan, want het is veel makkelijker, ook in onderhoud. Fineer moet je namelijk wel onderhouden met olie. Aan de andere kant kun je fineer ontwerpen maken ie met melamine niet mogelijk zijn, zoals een kookeiland met afgeronde hoeken. Dus overstappen doen we niet snel.”
Klantenwerving
Een showroom heeft Maru Keukens en Interieur niet, al had de oude werkplaats wel een inspiratieruimte waarin klanten materialen en meubels konden bekijken. Klanten komen bij de interieurbouwer niet via de voordeur, maar via social media binnen.
“We maken heel veel gebruik van Pinterest en Instagram. Daar vinden mensen ons. Daarnaast werkt mond-tot-reclame erg goed. En natuurlijk ons grote sociaal netwerk dat we tijdens onze studententijd hebben opgebouwd. Ik heb sociologie gestudeerd en een master gehaald in politieke communicatie. Aan beide studies heb ik weinig meer, maar uit mijn kennissenkring zijn wel verrassend veel klanten gekomen.”
Pinterest als leerschool
Voor Ruben Van de Donk is social media ook een leermeester geweest op het gebied van interieurdesign. Na zijn studies volgde hij nog een opleiding aan het Hout- en Meubileringscollege om het vak meubelmaker onder de knie te krijgen. Zijn compagnon, Matthijs Maaswinkel, was deze opleiding al vlak na de middelbare school gestart en zit inmiddels 26 jaar in het vak. Via social media krijgen ze inspiratie door ontwerpen van internationale interieurontwerpers en –architecten.
“Robbert Tediek en Eginstill maken bijvoorbeeld hele mooie dingen. Dat zijn echt toonaangevende designers. Maar ik kijk natuurlijk ook naar wat er in de rest van de wereld gebeurt. Via Pinterest en Instagram zie je eigenlijk het mooiste wat de wereld te bieden heeft op het gebied van interieurdesign op je schermpje thuis.”
“Het is een heel efficiënte manier van inspiratie opdoen en daarvan leren. Je ziet vanzelf wat echt goed ontworpen is en wat niet. Het valt vervolgens op dat het de details zijn die een keukenontwerp van een kwalitatief hoog niveau maken. Dat is ook ons streven.”
“Gelukkig zien onze klanten dat ook. Zo niet, dan verkoop ik graag ‘nee’. Want waarom zou je meer betalen voor ons dan voor een keukengigant, als je die details toch niet opvallen? Dat is zonde. Maatwerk is voor mij dan ook niet alleen maar dat een keuken letterlijk op maat, dus op de millimeter is ingebouwd. Maar juist dat het eindresultaat echt bijzonder is.”
Uitvinding
Wanneer we Van de Donk vragen naar een ontwerp van hemzelf dat op social media viraal is gegaan, noemt hij een ingebouwde prullenbak in het werkblad van een riant keukeneiland. Voor een keuken in Amsterdam. “Je kunt dus je afval in het blad schuiven en dan valt het zo in de afvalemmer. Vervolgens leg je de deksel er weer op en zo heb je geen last van geurtjes”, legt Ruben uit.
“We merken echt dat mensen dit heel tof vinden. Je hebt natuurlijk wel standaardsystemen, maar nu is de deksel onderdeel van het werkblad en valt het helemaal niet op.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Uitrusten
Tijdens de feestdagen hebben Ruben van de Donk en Matthijs Maaswinkel heel even de tijd genomen om bij te komen van alle hectiek na de brand. Zo konden ze 2025 beginnen met hernieuwde energie in een hagelnieuwe werkplaats, eveneens in Utrecht.
Terwijl hard gewerkt wordt aan nieuwe keukenontwerpen zijn de interieurontwerpers ook nog steeds bezig met het inrichten van de werkplaats. “We moeten nog veel tijd en geld investeren om de werkplaats weer optimaal te krijgen. Iedere keer dat de verzekeraar geld uitkeert of een opdracht afgerond is, kunnen we weer een stap vooruit”, vertel Van de Donk.
“Gelukkig zit het de creativiteit niet in de weg. Er blijven opdrachten binnenkomen, we hebben geluk dat het werk mooi doorloopt. Ondertussen hebben we ervaren hoe flexibel we kunnen zijn, als het moet.”
“En ik moet ook zeggen dat we echt een goed team hebben. De jongens in de werkplaats denken met ons mee en zijn een grote ondersteuning om dit bedrijf weer nieuw leven in te blazen. Zo loopt dat hele gebeuren met de brand eigenlijk met een sisser af en gaan we dit jaar met frisse zin aan de slag.”
 

