Salma IJntema bewijst dat je voor het verkopen van keukens geen winkel nodig hebt. Ze rijdt met haar mobiele showroom naar klanten toe. “Het is voor veel mensen juist gemakkelijker om keuzes te maken als ze de materialen in hun eigen huis zien”, legt de jonge onderneemster uit.
Fotografie: Ruben Schumacher
 De jonge onderneemster uit Harderwijk startte 2,5 jaar geleden met SAL. Keukendesign. In het verleden deed ze al ervaring op bij een keukenwinkel. Ze had het er enorm naar haar zin, maar wilde ook eens kijken in een andere branche.
De jonge onderneemster uit Harderwijk startte 2,5 jaar geleden met SAL. Keukendesign. In het verleden deed ze al ervaring op bij een keukenwinkel. Ze had het er enorm naar haar zin, maar wilde ook eens kijken in een andere branche.  
Ze volgde een horecaopleiding en werkte vervolgens een aantal jaar in de horeca. Toch bleef de keukenbranche haar trekken. “Dat zit in mijn bloed”, legt Salma uit. “Mijn vader en broer, waren ook actief in de keukenbranche. Nu ben ik aan de beurt.”
Het leukste vindt ze het contact met klanten en het creatief bezig zijn.
“Ik vind het bijzonder om mee te werken aan een pronkstuk dat helemaal aansluit bij wensen van de klant.”
Ongeveer vier jaar geleden ontstond het eerste idee voor SAL. Keukendesign en in mei 2022 ging het bedrijf officieel van start. “In januari 2023 werd de eerste keuken geplaatst”, herinnert de onderneemster zich. “Sindsdien is er geen maand voorbij gegaan zonder dat er een nieuwe keuken is geleverd.”
Mobiele showroom
Met SAL. Keukendesign onderscheidt Salma zich op een bijzondere wijze: ze werkt namelijk vanuit een mobiele showroom. Een klein bestelbusje waar alle materialen in zitten die zij nodig heeft om een keuken te verkopen.
“Ik wilde graag iets anders unieks doen. Daarom heb ik mijn auto laten bestickeren en uitgerust met een klein keukenwerkblad, een kookplaat, spoelbak, bladafzuiging, een Quooker en verlichting in het plafond. Er zijn lades waarin ik allerlei spullen kwijt kan en aan de zijkanten zijn er stellingen voor mijn werkbladensamples. “
De mobiele showroom sluit volgens haar uitstekend aan bij de behoeften en wensen van een klant. “Klanten waarderen het dat ik bij hen thuiskom, in hun eigen, vertrouwde omgeving. Een bijkomend voordeel is dat ze de kleurstalen kunnen beoordelen in hun eigen interieur en onder het natuurlijke licht of kunstlicht dat daar aanwezig is. Dat geeft een veel realistischer beeld dan in een showroom.”
Daarnaast merkt ze dat klanten het prettig vinden dat het aanbod overzichtelijk blijft. “In grote keukenshowrooms zien mensen vaak door de bomen het bos niet meer. Ik kom met een selectie stalen die ik vooraf met hen afstem. Dat maakt de keuze beperkter en daardoor overzichtelijker.” Ook voor Salma zelf heeft de werkwijze voordelen. “Het is voor mij prettig om de locatie te zien waar de keuken geplaatst moet worden.”
Persoonlijk contact
Het persoonlijke contact vormt volgens haar een belangrijk onderdeel van de klantbeleving. “Ik ben betrokken bij het hele traject: van het inmeten en het ontwerpen tot aan de montage en de oplevering. Ook tijdens de plaatsing zelf ben ik regelmatig op locatie. Klanten zien mij dus meerdere keren gedurende het proces, en hebben steeds met één vast aanspreekpunt te maken. Doordat ik alles zelf doe, is de kans op miscommunicatie minimaal en blijft het hele proces overzichtelijk.”
Salma werkt met een vast netwerk van leveranciers. “In de jaren dat ik in keukenzaken heb gewerkt, heb ik veel waardevolle contacten opgebouwd. Toen ik voor mezelf begon, was het dan ook logisch om met deze partijen te blijven samenwerken. Daarnaast werk ik met een vaste keukenmonteur: Joey Noorman.”
Succesfactoren
Inmiddels heeft SAL. Keukendesign al meer dan zestig keukens gerealiseerd. Volgens Salma zit het succes in meerdere factoren: haar perfectionisme, focus op service en persoonlijke aanpak. “Ik wil gewoon dat alles goed verloopt. En gaat er onverhoopt iets mis, dan los ik het op. Klanten waarderen dat en komen terug of bevelen me aan.”
Ze vraagt actief om recensies en merkt dat die goed gelezen worden. Ook haar onderscheidende werkwijze draagt bij. “Toen ik begon, was ik een van de eersten met een mobiele showroom. Inmiddels zijn er een paar anderen bij gekomen, maar het concept blijft aanslaan. Veel klanten geven aan dat mijn manier van werken hen juist over de streep trekt.”

Bijzondere projecten
Inmiddels heeft haar werkwijze al veel bijzondere projecten opgeleverd, zoals de keuken van vrienden in Harderwijk. “Deze keuken is van de achterzijde verplaatst naar het hart van de woning. Een gedurfde beslissing die de hele dynamiek van de ruimte heeft veranderd.
De details maken de keuken uniek. De zijwand van het eiland is uitgevoerd in hetzelfde keramieken werkbladmateriaal. Boven het eiland is een stalen maatwerkframe geplaatst en de groene kleur van de keuken combineert heel mooi met de massief houten fronten. Het is echt een mix geworden tussen retro, vintage en Japandi. Alles klopt.”

 Monumentaal pand
Monumentaal pand
Ook de realisatie van een monumentale woning in Uddel was voor Salma bijzonder. “Het was een bouwval. Daardoor kostte het wat inbeeldingsvermogen om de toekomstige situatie voor ogen te krijgen. Dat had me nooit vanuit een showroom gelukt. Deze ruimte moet je beleven voor je er advies over kunt geven.
De ruimte heeft karakteristieke details gekregen in combinatie met een moderne accenten, zoals bronzen kasten, het duurzame Dekton werkblad en de messing patina Quooker. Elk element is zorgvuldig gekozen voor een perfect resultaat.”
Klein maar fijn
Keukens in kleine woningen kunnen eveneens heel bijzonder zijn, is haar ervaring. Ter illustratie noemt ze een groene keuken in Zwolle. “In zo’n kleine ruimte heb je maar een beperkt aantal mogelijkheden. Toch kan dat heel leuk uitpakken.” In haar ontwerpen probeert Salma vooral de stijl van de klant als uitgangspunt te nemen. “Ik heb heel veel projecten uitgevoerd in verschillende stijlen. Van landelijk tot de Japandi. Persoonlijk vind ik de stijl van deze kleine keuken heel mooi. De warmte van hout in combinatie met mooie zandkleurige tinten zorgen voor een heel rustige sfeer.”

Nieuwe showroom
 Binnenkort wordt een nieuwe dimensie aan SAL. Keukendesign toegevoegd: een vaste showroom in Biddinghuizen. De onderneemster licht toe: “Driehoek Wonen is een totaalconcept voor iedereen die met een verbouwing aan de slag gaat, van badkamers, vloeren tot keukens.
Binnenkort wordt een nieuwe dimensie aan SAL. Keukendesign toegevoegd: een vaste showroom in Biddinghuizen. De onderneemster licht toe: “Driehoek Wonen is een totaalconcept voor iedereen die met een verbouwing aan de slag gaat, van badkamers, vloeren tot keukens.  
SAL. Keukendesign wordt hier een belangrijk onderdeel van. Op de bovenverdieping presenteer ik een aantal prachtige keukens. Zo komt er een grote keuken in de Japandi stijl, een hotel chique keuken, een knusse koffiecorner in retrostijl en een strak bronskleurig eiland bij de samplehoek. Verder krijgt de showroom een mooie kastenwand met alle fronten, werkbladen, grepen en andere benodigdheden voor een keuken.”
Salma ziet de nieuwe showroom als een extra tak van haar bedrijf. “De wijze waarop ik klanten ga benaderen en behandelen blijft in principe hetzelfde. Ik blijf vanuit mijn mobiele showroom werken. Alleen de klanten die via Driehoek Wonen belangstelling hebben voor een keuken, worden vanuit de showroom geholpen. Vervolgens kom ik met mijn mobiele atelier thuis langs om het ontwerp eventueel nog verder te finetunen en de keuken in te meten.”
In de toekomst hoopt Salma haar werk in hetzelfde tempo en met dezelfde toewijding voort te zetten. Daarbij blijft ze trouw aan haar uitgangspunt: persoonlijk, toegankelijk en voor iedereen.
“Ik heb niet per se de ambitie om alleen maar high-end keukens te ontwerpen. Juist de variatie en het werken met uiteenlopende klanten maakt dit werk zo mooi.” Met zichtbare trots blikt ze terug: “Het starten van SAL. Keukendesign is de beste beslissing die ik ooit heb genomen.”
 
