Keuken & Design

Van commercieel directeur tot interieurontwerper

André Kroeze, eigenaar van Keukenstudio Allround in Mijdrecht, blikt terug op een bijzonder traject vol uitdagingen en kansen. Na 18 jaar als commercieel directeur bij Kemie besloot hij in 2020 om voor zichzelf te beginnen.  

André Kroeze

“Toen ik voor mezelf begon wist ik niet eens wat ik wilde gaan doen,” begint Kroeze. Ondanks dat hij al een pand in Mijdrecht had gehuurd, brak de coronacrisis uit en leek alles onzeker. “Ik twijfelde zelfs nog of ik mijn baan moest opzeggen bij Kemie.”  

Het begin was niet gemakkelijk. Op 14 december 2020, de dag dat hij de sleutel kreeg van zijn nieuwe showroom, ging Nederland in volledige lockdown. “Ik had alles getekend, en toen was het complete lockdown,” vertelt hij. Maar dat hield hem niet tegen. “Ik ben nog snel naar de Gamma gereden om klusspullen te halen. Toen zijn we hier met ons tweetjes gewoon gaan klussen, we hebben de showroom eigenlijk gemaakt op hoop van zegen.”  

Groei ondanks lockdown  

Wat begon als een spannende uitdaging tijdens de pandemie, groeide snel uit tot een succes. “Eigenlijk ging de verkoop gelijk wel goed,” zegt Kroeze. Waar andere bedrijven moesten sluiten door de coronacrisis, kon Keukenstudio Allround uitbreiden. “Ik kon die vrijgekomen kamers in dit pand erbij huren en daardoor uitbreiden. Inmiddels verkoop ik meer dan 100 keukens per jaar.”  

Kroeze richt zich vooral op het hogere segment, met een duidelijke visie op zijn vak. “Ik werk niet echt als een traditionele keukenverkoper, maar meer als een interieurontwerper. Hier in de regio wonen veel 65-plussers die hun huis nog een keer willen moderniseren. Daar wil ik een waardevolle bijdrage aan leveren.” 

 Lokale aanpak, groot effect  

Aan marketing hoeft Kroeze niet veel te doen. Hij haalt vooral succes uit traditionele media, zoals kleine lokale kranten. “Mijn vrouw schrijft de artikelen, die gaan meer over dat ze bij ons moeten kopen. We vertellen echt over onze visie en keukentrends. Dit laten we publiceren en dan kan ik er de klok op gelijk zetten dat we reacties krijgen.”  

Die persoonlijke benadering vertaalt zich ook naar zijn verkoopstrategie. “Ik zeg altijd tegen mijn klanten: je koopt vandaag geen keuken, ik werk met netto prijsstelling en ik vraag nooit om het budget. Dat vinden mensen prettig. 

Daarnaast ben ik een verkoper in hart en nieren, maar de B2B-benadering die ik jarenlang heb gehanteerd voor Kemie, ligt mij het best. Dit betekent geen snelle verkoop, zoals op de markt. Maar het zorgvuldig opbouwen van een goede klantrelatie. 

Daar hoort ook bij dat je gewoon goed resultaat levert. Zeker in zo’n kleine gemeenschap als hier in Mijdrecht en omstreken. Kijk, als ik op vrijdagmiddag een borrel doe in de lokale kroeg, dan kan het zomaar zijn dat er vijf klanten van mij aanwezig zijn. Het is toch een beetje ons kent ons hier. Dat werkt in je voordeel, maar alleen als je echt eerlijk bent en mooie interieurs levert.” 

Ondernemen vanuit creativiteit  

Ondanks zijn jarenlange ervaring in de commerciële wereld, ontdekte Kroeze een nieuwe passie: creatief zijn. “Ik ben een man van de commercie. Nooit gedacht dat ik creatief zou zijn, maar dat vind ik nu juist het leukste. Ik ben altijd heel vroeg in de showroom. Dan zet ik de platenspeler aan en ga ik lekker ontwerpen. Heerlijk vind ik dat.”  

Onverwachts is het hebben van een eigen keukenwinkel voor Kroeze een droom die werkelijkheid is geworden. “Het leukste is het hebben van een eigen zaak. Mijn eigen weg te gaan.” Hoewel hij eerder als directeur werkte, met alle voordelen van dien, vindt hij het ondernemerschap minstens net zo bevredigend. “Het maakt je ook super kwetsbaar, maar de behaalde successen waardeer je daardoor extra. Wat tot nu toe geleerd heb: Mijn eigen zaak runnen, dat is het mooiste wat er is.” 

Exit mobile version