Tijdens het gezellige WOW-event kregen keukenretailers de kans om het vernieuwde Beko Europe te ontdekken. Het concern is ontstaan uit de samensmelting van de Europese activiteiten van Beko en Whirlpool. Tegelijkertijd was dit natuurlijk het moment om de nieuwste keukenapparaten van dichtbij te bekijken.
Het is een zonnige lentedag als we arriveren bij het kantoor van Beko Europe in Breda, één van de drie locaties waar het WOW-event van Beko Europe plaatsvindt. Keukenretailers uit heel Nederland schuifelen langs de strak gepresenteerde opstellingen met de nieuwste apparaten, terwijl het salesteam uitleg geeft over het nieuwe assortiment.
Tot vorig jaar waren Beko en Whirlpool nog aparte spelers. Nu vormen ze samen het nieuwe Beko Europe, een joint venture waarbij 75 procent in handen is van Arçelik en 25 procent van Whirlpool Corporation. In totaal voert het concern zestien merken in Europa. In Nederland blijft het voorlopig bij drie: Beko, Whirlpool en Bauknecht. Indesit verdwijnt geleidelijk uit het schap.
Tijdens een presentatie schetst salesmanager Don van Etten een eerlijk beeld van waar het bedrijf nu staat. “In Europa hebben we een marktaandeel van 25 procent, in Nederland is dat 8 procent. Daar zit dus nog behoorlijk wat groeipotentieel.” Het afgelopen jaar is dan ook hard gewerkt achter de schermen: de organisaties zijn samengevoegd, het assortiment is onder de loep genomen en er is scherp gekeken naar de positie van elk merk.
Duidelijk keuzes
Samen met Brand Manager Jaap Meeldijk lopen we langs de nieuwe collecties. Vooral de noviteiten bij Whirlpool springen in het oog, want alle ovens en combimagnetrons zijn opnieuw ontworpen en voorzien van krachtige technologie. “Elk detail is opnieuw tegen het licht gehouden. We bieden nu grotere ovenruimtes en functionaliteiten die consumenten echte voordelen bieden, geen gebakken lucht. Whirlpool verdient wat ons betreft een stevige positie in de markt; daar zijn onze nieuwe, concurrerende apparaten op ontworpen.”
De populaire W5 Collectie van Whirlpool bestaat uit gebruiksvriendelijke ovens en combimagnetrons in verschillende kleuren, zoals glanzend wit en de trendkleur grijsbruin shiitake. Ruimte en functionaliteit werden geoptimaliseerd met een draaiplateau van maar liefst 40 cm en de mogelijkheid voor Crisp op twee niveaus tegelijkertijd.
Stardust
Luxere collecties W7 en W11 werden ook opnieuw ontworpen en voorzien van afwerkingen in stardust matte en glossy. Een nieuw compact apparaat biedt een volwaardige oven, magnetron en stoom in één en heeft net als de ovens met magnetron nu standaard 52 liter inhoud in plaats van 40. De grote bakovens van Whirlpool zijn voortaan voorzien van een volwaardige pizzastand op 310 graden en een nieuwe AirFry-functie met een speciale tray.
Wat opvalt tijdens de rondleiding is de duidelijke merkpositionering: Beko richt zich op het instapsegment, Whirlpool neemt de middenklasse in en Bauknecht kiest voor het solide middensegment met een iets luxere uitstraling. “Posities waar we ons echt kunnen onderscheiden met functionaliteiten die bij de competitie pas op een hoger prijsniveau beschikbaar zijn,” legt Meeldijk uit. “Bauknecht is extra bijzonder met veel aandacht voor stoere designs, geïntegreerde handgrepen en extra inbegrepen accessoires. Bauknecht is in dit segment bijzonder gunstig geprijsd en bedoeld voor de keukenvakhandel.”

 Uitbreiding
Uitbreiding 
Wat betreft het productassortiment legt Beko Europe uiteraard ook de nadruk op de milieuvriendelijke productie en technologie in de apparaten. Zo bootst HarvestFresh in Beko-koelkasten de natuurlijke dagcyclus na, waardoor groenten en fruit langer vers blijven. Dit is geen nieuwe technologie, maar wel eentje waarmee het bedrijf zich hoopt te onderscheiden.
Verder wordt tijdens de rondleiding duidelijk dat 98 procent van de apparaten nog steeds in Europa en Turkije worden geproduceerd. Meeldijk: “Dit betekent dat we vaak binnen twee weken kunnen leveren en de ecologische voetafdruk blijft beperkt.”
Uitbreiding sales team
De ambities van Beko Europe reiken echter verder dan het updaten van het assortiment. Ook het Nederlandse salesteam heeft een flinke impuls gekregen. Met acht mensen – van accountmanagers tot key accountmanager en salesmanager – is het team onder leiding van commercieel directeur Bert Van den Bossche klaar om de markt actiever te bewerken.
Na de rondleiding en presentaties bleek dat het WOW-event zijn naam eer aan deed. Door de overvloed aan productverbeteringen, de proactieve bedrijfsstrategie en de enthousiaste vertelwijze van het uitgebreide team, kon een bezoeker al snel het idee krijgen dat hier iets groots aan het ontstaan is. Het is in ieder geval duidelijk dat Beko Europe is klaar voor een nieuwe fase.

 


